קרעים בשריר יכולים להופיע באופנים וגדלים שונים. הם יעולים להופיע ככאב קל וטורדני שפשוט לא מוכן להיעלם או ככאב עז וחד המופיע בפאומיות במהלך אימון אינטרוולים. למרות שפציעות מסוג זה מופיעות פעמים רבות בכל ענפי הספורט, קיימת אינפורמציה מעטה יחסית בספרות המחקר העולמית אודות הגדרות וסיווג של פציעות שרירים שונות. אז איך ניתן לאבחן "מתיחת שריר" (muscle strain), "שריר תפוס" (pulled muscle) או "קרע בשריר" (muscle tear)? ומדוע הגדרות אלו חשובות?

במאמר שפורסם לאחרונה (2012) ע"י Muller-Wolfhart, מחלקים פציעות שריר לשתי קטגוריות:

פגיעות שריר פונקציונליות (Functional muscle disorders או בקיצור FMD).

פציעות שריר מבניות (Structural muscle injuries או בקיצור SMI).

FMD נחשבות לפציעות פחות חמורות, אך הן עדיין יכולות להפריע לפעילות ספורטיבית ואפילו לעצור אותה כליל. עם זאת, בפציעות כאלו אין למעשה עדות לפציעת שריר ממשית. תחת סקירת MRI או אולטרסאונד לא יראה נזק ממשי לשריר עם כי לעיתים ניתן יהיה לראות עדויות משניות כגון נפיחות מקומיות או תהליך דלקתי. לא יראו שינויים מבניים בשריר.

ב-SMI, לעומת זאת, ניתן לראות בסריקות הדמייה. ניתן יהיה להבחין בקרע בסיבי שריר וכן בשטף דם (המטומה), תלוי בחומרת הקרע. מחלקים את פציעות ה-SMI לשלוש קטגוריות משנה: פציעות מינוריות, בינוניות וקרע מלא. חשוב להדגיש שבפציעות מסוג FMI יכולות להפוך לפציעות חמורות יותר מסוג SMI עם לא יטופלו כהלכה בזמן.

לאור העובדה שהנגישות לסריקות MRI אינה קלה כפי שהיינו רוצים והתורים ארוכים, חשוב לדעת לאבחן קרעים בשריר באמצעות מספר מבחנים וסימנים שאפרט כעת.

FMD ירגיש לעיתים קרובות כטונוס מוגבר בשריר הפגוע, או עלייה כללית בנוקשות או "מתיחוּת" השריר. התופעה תתואר לרוב ככאב עמום (לא חד) המתגבר עם עלייה באינטנסיביות הפעילות הגופנית. הכאב יורגש במהלך הפעילות הגופנית ו/או לאחריה. מתיחת השריר לעיתים מובילה לשיפור בהרגשה. מבחינה חיצונית, לא יופיעו סימני דימום או חבלה אם כי ייתכן שתופיע נפיחות. באופן כללי, אלו הן תופעות שרצים בדרך-כלל מעדיפים להתעלם מהן בתקווה שיעלמו לבד. כפי שכבר ציינתי, פציעות אלו עלולות להחמיר עם לא יטופלו בזמן לכן מומלץ לא להתעלם מהן ולקבל ייעוץ מומחה.

SMI ירגיש יותר ככאב חד המופיע בזמן התרחשות הפציעה. לעיתים ניתן יהיה אפילו לשמוע צליל של קריעה. הכאב יהיה כנראה ממוקד יותר באזור ספציפי. לעיתים קרובות ניתן יהיה לראות סימני דימום תת-עורי, בעיקר בפציעות בינוניות עד חמורות. ביצוע תרגילי מתיחות לשריר הפגוע יגרמו להחמרת הכאב.

הסיווג המדוייק של פציעת השריר חשוב הן עבור ביצוע דיאגנוזה נכונה והן עבור התאמת סוג הטיפול. לדוגמא, פציעות מבניות (SMI) מחלימות לאט יותר ודורשות מנוחה רבה יותר. מתיחות יכולות לסייע בטיפול בצפיעות מסוג FMI אך להזיק לאלו מסוג SMI.

איך מחלימה רקמת שריר?

החלמה של רקמת שריר מתרחשת ב-4 שלבים: דימום, תהליך דלקתי, פרוליפרציה (proliferation), ועיצוב מחדש (remodeling) (ראה איור 1). שלב הדימום ההתחלתי מופיע בדרך-כלל רק בפציעות חמורות יותר, והוא נמשך פרק זמן קצר של בין 4 ל-6 שעות. השלב הדלקתי מתחיל מספר שעות לאחר הפציעה ויכול להימשך מספר ימים. תהליך זה הינו חיוני לריפוי הרקמה, לכן מניעתו או הגבלתו (באמצעות תרופות אנטי-דלקתיות, לדוגמא) אינה תמיד רעיון טוב. בהמשך, רקמה צלקתית נבנית בתהליך הפרוליפרציה (proliferation או "שגשוג", מילולית). תאי פיברובלאסט מונחים ע"י הגוף לאיזור ובונים רקמת קולגן. הקולגן הנבנה בתחילה חלש יותר כיוון שאינו נבנה בצורה "מאורגנת", אלא בכיוונים אקראיים. במהלך שלב העיצוב מחדש (remodeling) נבנית רקמת קולגן חזקה יותר.

איור 1

מה עליי לעשות?

לגופנו יש יכולת מדהימה לריפוי עצמי. עם זאת, היכולת "לנהל" פציעה בצורה נכונה הינה חיונית (ראו המאמר על טיפול בפציעות אקוטיות). עומס מסויים על הרקמה המחלימה נחוץ לתהליך ריפוי תקין אך לעומת זאת עומס מוגזם יכול לפגוע בהחלמה. למשל, אימוני ריצה כאשר השריר מודלק או כאשר רקמת השריר המחלים עדיין חלשה יכולה לפגוע בתהליך השיקום ולהאריך אותו.

פיזיותרפיה הינה חלק חשוב בתהליך ההחלמה. פיזיותרפיה יכולה לזרז את תהליך הריפוי של הגוף במהלכו הטבעי, להגביר את יעילותו, את איכות השיקום ולקצר את זמן ההחלמה. טכניקות כגון עיסוי רקמות רכות, טייפינג, אולטראסאונד טיפולי, מתיחות ותרגילי חיזוק הם חלק מ-"ארסנל" השיטות העומדות לרשות הפיזיותרפיסט. כמובן, המינון והעיתוי של שיטות אלו בהתאם לסוג הפציעה ושלב ההחלמה חשוב גם הוא.

 למידע נוסף אנא בקרו באתר שלנו "פיזיותרפיה תל אביב" http://www.physiotelaviv.com

האם תרצו לקבל עדכונים על פוסטים חדשים בבלוג ישירות למייל?

Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.