כפיזיותרפיסטית ספורט וחובבת קרוספיט, אני שמה לב כשאנשים במועדון הקרוספיט שלי מתלוננים על כאב. נראה שהאזור הנפוץ ביותר עליו מתלוננים המתאמנים הוא הכתף, ולפי  כתבה זו , אזור הכתף הוא האזור שנפצע בתדירות הגבוהה ביותר במהלך אימוני קרוספיט.

 

למה דווקא הכתף?

פציעות כתף במהלך אימוני קרוספיט עלולות להגרם עקב הסיבות הבאות:

  1. תרגילים מסויימים בקרוספיט (לדוגמא: קיפינג, הנדסטנד פושאפ, אוברהד סקוואט) דורשים מהכתף לעבוד בטווחים שהם מעבר לטווח הנדרש בתנועות פיזיולוגיות יומיומיות.
  2. ביצוע מספר חזרות רב באימוני קרוספיט גורם לעייפות של שרירי הכתף לעיתים קרובות. עייפות שרירית עלולה להוביל לטכניקת אימון שגויה וכתוצאה מכך לפציעות.
  3. עייפות שרירית עלולה להיות בעייתית במיוחד כשמדובר במפרק שטוח מסוג ball and socket (ראו תמונה מס' 1). במפרק זה נדרש גיוס שרירים מתמשך על מנת לשמור על   יציבות מפרקית (מקור).

 

תמונה מס 1

אז מה לא בסדר עם הכתף שלי?

התפקיד הראשון של פיזיותרפיסט כשהוא מעריך את הכתף הוא להעלות היפותזה לגבי הגורם לכאב בכתף. על הפיזיותרפיסטים לקבוע האם…

  1. המקור לכאב בכתף הוא אכן בכתף, או שמא הוא מושלך ממבנים האחרים (לדוגמא, הצוואר).
  2. הכאב בכתף קשור לנוקשות בכתף (כתף קפואה או ארטריטית נופלות לקטגוריה זו).
  3. הכאב קשור לחוסר יציבות בכתף (פריקות או סאבלוקציות).
  4. הכאב קשור לרקמה הרכה בכתף.
  5. הכאב הוא תוצאה של מספר גורמים שונים.

 

רוב פציעות בכתף בקרוספיט קשורות למספר 4, הרקמה הרכה בכתף.

מבני הרקמה הרכה בכתף (גידים, שרירים, רצועות, בורסות) מחוברים ושזורים זה בזה. בעבר חשבנו שביכולתנו לבדוק כל אחד מהמבנים הנ"ל בנפרד, אך היום אנחנו מבינים שזה בלתי אפשרי (מקור). לכן, נטבע מונח נפוץ שכולל בתוכו את כל פציעות הרקמה הרכה בכתף: תסמונת כאב סאבאקרומיאלי (צביטה), בורסיטיס, טנדינופתיה של השרוול המסובב, טנדינופתיה של גיד הבייספס וקרעים סימפטומטיים של השרוול המסובב. מונח זה הוא Rotator cuff related shoulder pain syndrome (RCRSP).

 

האם צילום רנטגן או MRI יכול לעזור לי עם האבחנה?

לעיתים קרובות, הדמיות של הכתף (סריקות, צילומי רנגן וכד') אינן עוזרות להגיע לאבחנה. הוכח שיש קורלציה נמוכה בין הכאב שהמטופל חש לבין הפתולוגיה המבנית שניתן לראות בהדמיה שלו (ראו פה לפרטים נוספים). יחד עם זאת, הדמיות יכולות לעזור לנו לשלול שברים, סרטן ומחלות חמורות.

 

מה הם הסימנים והסימפטומים של פגיעה ברקמה הרכה בכתף, או RCRSP?

רוב האנשים שסובלים מ-RCRSP יחושו כאב באזור שריר הדלתואיד (ראו תמונה 2) או באזור העליון של הכתף. הכאב קשור לפעילות: לרוב מחמיר בתנועות מעל הראש או מאחורי הגב, וכמעט ולא קיים במנוחה למעט מנחי שכיבה על הכתף. יכולה להופיע גם נוקשות או הגבלה בטווח התנועה, אך הן קלות לרוב.

 

תמונה מס 2

 

איך אני יכול לדעת אם הכאב שלי בכתף קשור לפגיעה ברקמה הרכה, ולא מדובר בכתף קפואה או בחוסר יציבות של הכתף?

ביחס לפגיעה ברקמה הרכה, בכתף קפואה הכאבים חמורים ביותר ומלווים בנוקשות מפרקית משמעותית הרבה יותר. מטופלים הסובלים מכתף קפואה מתקשים מאוד בהרמת הזרוע, בהבאת היד מאחורי הגב ובתנועות סיבוב חזקות של הכתף.

אם הכתף שלך יוצאת מהמקום או שאתה מרגיש שהיא כמעט יוצאת מהמקום, יתכן שאתה סובל מחוסר יציבות של הכתף.

 

אני חושב שאני סובל מפגיעה ברקמה הרכה בכתף – מה אני יכול לעשות?

ברוב המקרים (אך לא בכולם) יש להפחית את העומס שמופעל על הכתף למשך תקופה מסויימת. זה לא בהכרח אומר להפסיק להעמיס על הכתף באופן מוחלט. הכוונה היא הפחתת משקל, שינוי הזווית בה מופעל העומס, הפחתת כמות החזרות או תדירות ההעמסה.

ככלל אצבע, בדרך כלל אני אומרת למטופלים שלי שבסדר לחוש כאב מסויים בזמן אימון, אך הכאב צריך להיות נסבל. הדבר החשוב ביותר הוא איך הכתף מרגישה 24 שעות לאחר הפעילות. אם הכאב יורד במהירות ואין התלקחות מחודשת של הכאב 24 שעות לאחר ההעמסה, כנראה שמידת ההעמסה היא נכונה. אם הכתף כאובה יותר לאחר ההעמסה ולוקח לכאב יותר מ-24 שעות לעבור, כנראה שההעמסה הייתה מוגזמת בשלב זה ויש להפחית אותה. ככל שהכאב יורד ניתן להעמיס יותר על הכתף.

 

תפקיד הפיזיותרפיסט

פיזיותרפיסט יוכל להבחין בין 5 קבוצות הפתלוגיות למעלה באמצעות מספר שאלות ומבדקי תנועה פשוטים. שיטות נוירומודולטוריות (עבודה על רקמה רכה, מוביליזציות, דיקור מערבי, טייפינג) יכולות לעזור בהורדת הכאב. תפקידו החשוב ביותר של הפיזיותרפיסט הוא ללמוד אותך מהו ניהול עומסים נכון, ולהתאים לך תוכנית תרגילים אישית על מנת להעמיס על הכתף באופן שטוב עבורה.

 

כמה זמן יקח לכתף שלי להחלים?

כל אדם הוא שונה, ישנם גורמים רבים המשפיעים על מידת הכאב שהמטופל חש ועל מהירות ההחלמה שלו. רוב המקרים של RCRSP ישתפרו תוך 6-12 שבועות עם הטיפול הנכון, אך אצל חלק זה עלול לקחת זמן רב יותר.

 

האם עלי להפסיק להתאמן בקרוספיט?

לא! גם אם אתה צריך להוריד עומס מהכתף למשך מספר שבועות, ישנם תרגילים אחרים שאתה יכול לבצע כדי לשמור על כושר וכוח. לא הוכח שקרוספיט גורם ליותר פציעות מאשר סוגי ספורט אחרים , וכפי שכולנו יודעים, לביצוע פעילות גופנית ישנם יתרונות רבים הרבה יותר מאשר להמנעות ממנה!

 

 כל המידע והתוכן בכתבה זו משתש להעשרה בלבד ואינו תחליף לייעוץ, אבחון או טיפול רפואי של גורם מטפל מוסמך*

 

האם תרצו לקבל עדכונים על פוסטים חדשים בבלוג ישירות למייל?

Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.